Począwszy od szkoły podstawowej, szkoły są zróżnicowane ze względu na płeć, dziewczęta i chłopcy uczą się osobno. Taki podział sprzyja:
- uszanowaniu naturalnych różnic i kształtowaniu szacunku dla drugiej płci;
- lepszej komunikacji i skuteczniejszemu oddziaływaniu wychowawczemu;
- zróżnicowaniu metod przekazywania wiedzy oraz metod wychowawczych;
- rozwijaniu cech specyficznych dla swojej płci i osiąganiu dojrzałości przy mniejszym ryzyku ich zaburzenia;
- przełamanie niesprawiedliwych stereotypów społecznych na temat zawodów właściwych dla kobiet i dla mężczyzn.
Wychowanie zróżnicowane w ostateczności służy równości płci i jako takie spełnia zadanie stawiane przez koedukację; uczennice wzrastają w świadomości własnej wartości wynikającej z tego, że są kobietami i ostatecznie prowadzi do większego szacunku dla przedstawicieli każdej z płci w myśl zasady, że ludzie są równi, ale różni.
Szkoły dla dziewcząt i dla chłopców działają niezależnie. Szanując wolność rodziców do wyboru towarzystwa, w którym ich dzieci spędzają czas wolny, szkoły celowo nie organizują wspólnych wydarzeń szkolnych, religijnych, sportowych, artystycznych, towarzyskich i innych, natomiast usilnie zachęcają rodziców, aby wykazywali daleko posuniętą inicjatywę w organizowaniu czasu wolnego dla swoich dzieci. Jest to jeden z widocznych przejawów zaangażowania wychowawczego rodziców, którzy uczestniczą w tym przedsięwzięciu edukacyjnym.